Gratis hoofdstukken uit een praktijkboek over motivatie in het onderwijs
18.04.14
De onderwijsinspectie stelt, naar aanleiding van het onderwijsverslag, dat Nederlandse leerlingen minder gemotiveerd zijn en minder leerplezier hebben dan leeftijdsgenoten in het buitenland. Leerlingen motiveren blijkt in de praktijk een uitdaging.
Roland Louwerse en Tijl Koenderink schreven om deze reden het boek 'Is het voor een cijfer?' over motivatie in het onderwijs.
De inspectie geeft aan zich zorgen te maken over het feit dat kinderen niet actief betrokken zijn bij lessen. In het VO komt dit voor bij 1 op de 5 lessen, in het basisonderwijs bij bijna 1 op de 10.
Volgens leerlingen daalt de motivatie als zij voor een activiteit niet afgerekend worden met een cijfer. Het boek van Roland Louwerse en Tijl Koenderink geeft het antwoord op de vraag die alle onderwijskundigen tot nu toe niet konden beantwoorden: wat motiveert een kind op school? Aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van geluk, motivatie en presteren wordt in een prettig leesbare tekst met praktische voorbeelden gedemonstreerd hoe kinderen op school weer gemotiveerd kunnen raken en het beste uit zichzelf kunnen halen.
Het is volgens de inspectie belangrijk dat de betrokkenheid wordt afgestemd op de leerling. Dit betekent dat goede leerlingen moeten worden uitgedaagd en dat zwakke leerlingen extra ondersteuning vragen.
VVD-Kamerlid Karin Straus is teleurgesteld over de voortgang van de onderwijsverbeteringen. "We zijn weer een jaar en miljoenen euro's extra verder, maar het onderwijs is wederom niet beter geworden", stelt ze.
"Nog steeds zijn er te veel leraren die niet eens fatsoenlijk kunnen uitleggen, veel scholen vinden de kwaliteit van het onderwijs nauwelijks belangrijk en juist talenten komen onvoldoende uit de verf. Hele generaties leerlingen worden zo op achterstand gezet."
Wilt u weten hoe leerlingen gemotiveerd kunnen worden? En hoe u ze goed in hun vel kunt krijgen en goed tot hun recht kunt laten komen? Lees dan gratis de eerste hoofdstukken van het boek 'Is het voor een cijfer?' op www.motivatieboek.nl.
Cyberpesten kun je het beste aanpakken door het bespreekbaar te maken. NEMO Kennislink keek mee bij een voorlichtingsles op een basisschool. “Bijna elke les barst er wel iemand in huilen uit.”
Wie de afgelopen weken op vrijdag door de gangen van Monterssori Griffensteyn in Zeist heeft gelopen, kon de uptempo beat uit één van de klaslokalen niet missen. De leerlingen van de twee plusklassen waren namelijk aan de slag met de actuele en inclusieve leren leren opdracht ‘Europapa in gebarentaal’, waarbij ze de gebaren leren van de Nederlandse songfestivalinzending ‘Europapa’ van Joost Klein.
Op veel basisscholen gaan de Koningsspelen vrijdag niet door. Er wordt regen voorspeld en daarmee valt de sportieve dag in het water. "Kinderen krijgen het anders hartstikke koud", zegt een organisator. Sommige scholen verplaatsen de activiteiten naar binnen, maar dat kan niet overal omdat de groepen kinderen zo groot zijn.
Scholen en andere instellingen met een maatschappelijk belang die een nieuwe elektriciteitsaansluiting nodig hebben, kunnen voorrang krijgen ten opzichte van andere partijen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt.
TikTok leraar Martijn Holsappel heeft inmiddels al meer dan honderdduizend volgers. Op dit moment is slechts één op de acht leraren een man, en Martijn Holsappel (30) is één van hen. Wat drijft hem om voor de klas te staan?
Schelden, uitsluiten, buitensluiten, maar ook slaan en schoppen in het fietsenhok. Overmorgen, op 19 april is het de dag tegen pesten. Op die dag besteden veel scholen in Nederland extra aandacht aan het stoppen van pesten. Want het komt altijd en overal voor en de impact kan enorm zijn.
Het Nederlandse onderwijs verkeert in zwaar weer. Volgens de onderwijsinspectie scoren steeds meer scholen een onvoldoende. Scholen in Estland doen het juist veel beter. Kunnen wij van hen leren? "De leerling staat hier centraal."
De studiedag is bedoeld voor bestuurders, directeuren en locatie- of facilitair managers van onderwijsinstellingen en managers onderwijshuisvesting van gemeenten.
Gemeenten en scholen zoeken naar allerlei manieren om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren. Aan het begin en einde van een schooldag is het namelijk druk rondom scholen. In 2023 voerde Rijkwaterstaat al een proef uit met waarschuwingen in navigatie-apps voor schoolzones in vijf gemeenten in Nederland.
In de eerste twee weken van april zijn 1800 gevallen van kinkhoest gemeld, waaronder vijftig bij baby's. Ook werd het overlijden gemeld van iemand met kinkhoest, die ouder was dan 80 jaar. Volgens het RIVM zijn de aantallen heel hoog in vergelijking met voorgaande jaren, ook vergeleken met de jaren voor de coronapandemie.
Jimi en Bregje zitten allebei in groep 8 in Amsterdam, en dat betekent dat vandaag een spannende dag was: 7676 leerlingen krijgen te horen voor welke middelbare school ze zijn ingeloot. Bij Bregje thuis is het feest: ze komt op haar eerste keuze terecht, Jimi komt op keuze zeven volgend jaar. Maar hij ziet het positief: "Wel gewoon Montessori", want dit jaar was het voor Montessori, vrije en daltonleerlingen nóg spannender.
Scholen en opleidingen die de onderwijskwaliteit en basisvaardigheden niet op orde hebben, zouden meer voorbeeld moeten nemen aan scholen waar het wel goed gaat. Daarvoor pleit de Inspectie van het Onderwijs op basis van de bevindingen in de Staat van het Onderwijs 2024. De onderlinge verschillen tu...
Staat van het Onderwijs: professionalisering schoolleiders een speerpunt In de Staat van het Onderwijs 2024, die op 17 april werd gepresenteerd, stelt de Onderwijsinspectie dat de ideeën om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren er zijn, dat we ze kennen en ze gebruiken, maar nog lang niet vo...
Het gaat helemaal niet goed met het Nederlandse onderwijs, blijkt woensdag wederom uit de Staat van het Onderwijs. De Onderwijsinspectie luidt al jaren de noodklok over de kwaliteit van het onderwijs, maar van deze resultaten schrikken zelfs de inspecteurs. De formerende partijen lijken er geen oog voor te hebben. ,,De urgentie mag echt wel een stukje hoger.”
Met een aanpak om de basisvaardigheden bij leerlingen en studenten blijvend te verbeteren, structurele aandacht voor hun mentale welzijn en regionale samenwerking om het lerarentekort aan te pakken, blijft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap keihard werken aan beter onderwijs. Dat is...
Differentiëren geldt als een van de lastigste kneepjes van het vak. Een reviewstudie maakt duidelijk met welke aanpak (aanstaande) leraren deze vaardigheid het beste onder de knie kunnen krijgen.
Op basisschool De Schakel in Utrecht maken leraren en vrijwilligers drie keer per week boterhammen voor de schoollunch. Op vrijdag krijgen alle leerlingen een warme groentelunch. “We willen dat de kinderen goed eten, zodat ze beter kunnen leren.”
Het lied Weet dat je wat mist, dat je wat mist! heeft de prijs gewonnen voor het Beste Kinderlied. Het nummer komt uit een aflevering van Het Klokhuis en gaat over armoede.
Uit een online poll van Uitgeverij Zwijsen onder 500 leerkrachten van basisscholen blijkt dat zo’n 30% een gebrek aan eigen regie en ruimte voor persoonlijke inbreng ervaart. Er zijn meer issues die het vak van leerkracht potentieel minder aantrekkelijk maken voor toekomstige leerkrachten in het basisonderwijs, zoals de extra taken die voortkomen uit regels en voorschriften.
Nederlandse kinderen zitten al vanaf groep drie in het leerlingvolgsysteem. De toetsen die zij maken, met de eindtoets in groep acht als grote finale, zijn levensbepalend. In onderwijsland groeit het verzet.