Stichting OBO biedt leerlingen met dyslexie eerlijke kans

30.05.15

Het maximaal ontwikkelen van het talent van haar circa 3000 leerlingen staat centraal bij het West-Brabantse schoolbestuur OBO, met zeventien scholen in de gemeente Roosendaal, Moerdijk, Drimmelen, Rucphen en Halderberge.

Om ook leerlingen met dyslexie een eerlijke kans te bieden, introduceert zij als eerste schoolbestuur in West-Brabant op al haar scholen de dyslexiesoftware Kurzweil 3000.

Veelzijdig computerprogramma
‘Het vlaggenschip onder de dyslexieprogramma’s,’ zo omschrijft initiatiefneemster Ciska Knoops van Stichting OBO (Openbaar Basisonderwijs West-Brabant) computerprogramma Kurzweil. Ciska is leerkracht en dyslexiedeskundige op OBO-school De Klimroos in Roosendaal. Zij raakte enthousiast over Kurzweil toen zij voor haar dyslectische leerlingen een geschikt programma zocht. ‘Vanwege de vele mogelijkheden,’ legt Ciska uit, ‘en omdat het gebruiksvriendelijk is en nog steeds verder wordt ontwikkeld. Bovendien is het geschikt voor voortgezet en hoger onderwijs.’

Trotse leerlingen
‘Leerlingen zijn trots op hun vooruitgang,’ antwoordt Ciska op de vraag wat zij vooral ziet bij de leerlingen die Kurzweil gebruiken. Ze worden zelfstandiger en hun zelfvertrouwen krijgt een boost. Hadden zij voorheen meer tijd nodig voor hun lesstof dan klasgenoten zonder leesproblemen, nu is dat niet meer het geval. Dat beaamt Lars, leerling van OBS De Windhoek in Terheijden, een van de eerste OBO-scholen die met de software werkt. ‘Het is fijn werken, want het gaat sneller,’ vertelt Lars. Hij legt uit: ‘Je kunt er een tekst mee schrijven en als je de spatie indrukt dan leest het de tekst voor.’

Succesvolle implementatie
De directie van OBO zag de mogelijkheden van het programma en besloot het in te voeren op al haar scholen. Een hele onderneming, want de ICT-infrastructuur moet aan de laatste eisen voldoen en alle lesstof moet digitaal beschikbaar worden gemaakt. De implementatie verloopt voorspoedig, dankzij de deskundigheid van de stuurgroep, de samenwerking met de specialisten van Lexima en de inzet van ouders die bereid zijn lesmateriaal te scannen en bewerken. Op acht OBO-scholen wordt momenteel met Kurzweil gewerkt.

Enthousiaste ouders
De betrokkenheid en hulp van ouders is van groot waarde. ‘Van OBO hebben wij veel informatie via e-mail ontvangen en er is een informatieavond geweest,’ legt Nimrita, de moeder van Lars, uit. Zij is, net als haar echtgenoot Bas, heel tevreden. ‘De veranderingen die wij bij Lars zien, zijn voornamelijk in het zelfvertrouwen,’ vertelt Nimrita. Ze vervolgt: ‘Ik herinner me dat hij een paar maanden geleden thuiskwam en heel enthousiast zei: “mam ik heb een toets gemaakt vandaag.” Ik kan me niet herinneren dat hij daar ooit zelf over begon of vrolijk over was. Wij vroegen waarom hij daar zo blij over was. En toen vertelde hij dat hij dat met Kurzweil had gedaan en dat hij dat heel fijn vond.’

Op school èn thuis
Sinds een paar maanden kunnen OBO-leerlingen die op school met Kurzweil werken, dat ook thuis doen om huiswerk te maken of te lezen. Uniek is dat OBO de dyslexiesoftware voor thuisgebruik kosteloos aanbiedt. Ouders hoeven dus geen dure investering te doen. Met ingang van het nieuwe schooljaar zullen alle zeventien OBO-scholen werken met het programma. Trots concludeert initiatiefneemster Ciska: ‘OBO is een dyslexievriendelijk bestuur met dyslexievriendelijke scholen. Passend onderwijs voor alle leerlingen, ook de dyslectische leerlingen!’
Deel bericht
(advertentie)

Aandacht voor slavernijverleden

23.04.24
Het slavernijverleden wordt meegenomen in de lopende curriculumbijstelling. Dat meldt onder andere demissionair onderwijsminister Robbert Dijkgraaf in een brief aan de Tweede Kamer.
Deel bericht

Belang van pedagogiek op school stijgt

23.04.24
Helpen bij de sociaal-emotionele ontwikkeling geeft leraren net iets meer voldoening dan het overdragen van kennis en vaardigheden. Dat blijkt uit onderzoek van het Onderwijsblad. Passend onderwijs, mentaal welbevinden en een veranderende samenleving spelen een rol.
Deel bericht

Wel de taken van de leraar, lang niet altijd het salaris

23.04.24
Wel de taken van de leraar, lang niet altijd het salaris Onderwijsassistenten en leraarondersteuners staan regelmatig zelfstandig voor de groep om een leraar te vervangen. Lang niet altijd wordt die extra verantwoordelijk beloond. Terwijl dat volgens de cao wel zou moeten.
Deel bericht

Experts adviseren extra maatregelen tegen mazelen, nieuw OMT bijeengeroepen

23.04.24
Het RIVM heeft een nieuw Outbreak Management Team (OMT) samengesteld vanwege de mazelen. Het OMT benadrukt dat de situatie niet acuut is, maar adviseert de minister van Volksgezondheid en de GGD's wel om aanvullende maatregelen te nemen.
Deel bericht

Lessen tegen pesten

20.04.24
Cyberpesten kun je het beste aanpakken door het bespreekbaar te maken. NEMO Kennislink keek mee bij een voorlichtingsles op een basisschool. “Bijna elke les barst er wel iemand in huilen uit.”
Deel bericht

‘Europapa’ in gebarentaal leren

20.04.24
Wie de afgelopen weken op vrijdag door de gangen van Monterssori Griffensteyn in Zeist heeft gelopen, kon de uptempo beat uit één van de klaslokalen niet missen. De leerlingen van de twee plusklassen waren namelijk aan de slag met de actuele en inclusieve leren leren opdracht ‘Europapa in gebarentaal’, waarbij ze de gebaren leren van de Nederlandse songfestivalinzending ‘Europapa’ van Joost Klein.
Deel bericht

Koningsspelen op veel scholen afgelast: te nat en te koud

19.04.24
Op veel basisscholen gaan de Koningsspelen vrijdag niet door. Er wordt regen voorspeld en daarmee valt de sportieve dag in het water. "Kinderen krijgen het anders hartstikke koud", zegt een organisator. Sommige scholen verplaatsen de activiteiten naar binnen, maar dat kan niet overal omdat de groepen kinderen zo groot zijn.
Deel bericht

Voorrang voor scholen bij elektriciteitsaansluiting

19.04.24
Scholen en andere instellingen met een maatschappelijk belang die een nieuwe elektriciteitsaansluiting nodig hebben, kunnen voorrang krijgen ten opzichte van andere partijen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt.
Deel bericht

Martijn laat op TikTok zien hoe leuk het is om basisschoolleraar te zijn: ‘Iedere dag is compleet anders’

19.04.24
TikTok leraar Martijn Holsappel heeft inmiddels al meer dan honderdduizend volgers. Op dit moment is slechts één op de acht leraren een man, en Martijn Holsappel (30) is één van hen. Wat drijft hem om voor de klas te staan?
Deel bericht

Erika werd vroeger bijna dagelijks gepest, samen met haar pester bezoekt ze nu scholen om haar verhaal te vertellen

18.04.24
Schelden, uitsluiten, buitensluiten, maar ook slaan en schoppen in het fietsenhok. Overmorgen, op 19 april is het de dag tegen pesten. Op die dag besteden veel scholen in Nederland extra aandacht aan het stoppen van pesten. Want het komt altijd en overal voor en de impact kan enorm zijn.
Deel bericht

Estland als voorbeeld om Nederlands onderwijs uit slop te trekken: 'Zelfstandigheid van leraar is hier cruciaal'

18.04.24
Het Nederlandse onderwijs verkeert in zwaar weer. Volgens de onderwijsinspectie scoren steeds meer scholen een onvoldoende. Scholen in Estland doen het juist veel beter. Kunnen wij van hen leren? "De leerling staat hier centraal."
Deel bericht

Hoe bouw ik een school?

18.04.24
De studiedag is bedoeld voor bestuurders, directeuren en locatie- of facilitair managers van onderwijsinstellingen en managers onderwijshuisvesting van gemeenten.
Deel bericht

Landelijke uitbreiding waarschuwing schoolzones in navigatiesystemen

18.04.24
Gemeenten en scholen zoeken naar allerlei manieren om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren. Aan het begin en einde van een schooldag is het namelijk druk rondom scholen. In 2023 voerde Rijkwaterstaat al een proef uit met waarschuwingen in navigatie-apps voor schoolzones in vijf gemeenten in Nederland.
Deel bericht

1800 nieuwe meldingen van kinkhoest, waaronder vijftig bij baby's

18.04.24
In de eerste twee weken van april zijn 1800 gevallen van kinkhoest gemeld, waaronder vijftig bij baby's. Ook werd het overlijden gemeld van iemand met kinkhoest, die ouder was dan 80 jaar. Volgens het RIVM zijn de aantallen heel hoog in vergelijking met voorgaande jaren, ook vergeleken met de jaren voor de coronapandemie.
Deel bericht

Feest voor de één, dikke pech voor de ander: Bregje en Jimi krijgen middelbare school te horen

18.04.24
Jimi en Bregje zitten allebei in groep 8 in Amsterdam, en dat betekent dat vandaag een spannende dag was: 7676 leerlingen krijgen te horen voor welke middelbare school ze zijn ingeloot. Bij Bregje thuis is het feest: ze komt op haar eerste keuze terecht, Jimi komt op keuze zeven volgend jaar. Maar hij ziet het positief: "Wel gewoon Montessori", want dit jaar was het voor Montessori, vrije en daltonleerlingen nóg spannender.
Deel bericht

Grote groep onvoldoende scholen moet leren van scholen waar het goed gaat

18.04.24
Scholen en opleidingen die de onderwijskwaliteit en basisvaardigheden niet op orde hebben, zouden meer voorbeeld moeten nemen aan scholen waar het wel goed gaat. Daarvoor pleit de Inspectie van het Onderwijs op basis van de bevindingen in de Staat van het Onderwijs 2024. De onderlinge verschillen tu...
Deel bericht

Capaciteitsproblemen zetten kwaliteit onder druk

18.04.24
Staat van het Onderwijs: professionalisering schoolleiders een speerpunt In de Staat van het Onderwijs 2024, die op 17 april werd gepresenteerd, stelt de Onderwijsinspectie dat de ideeën om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren er zijn, dat we ze kennen en ze gebruiken, maar nog lang niet vo...
Deel bericht

Eén op de vijf scholen ondermaats, zelfs inspectie schrikt van resultaten in rapport

18.04.24
Het gaat helemaal niet goed met het Nederlandse onderwijs, blijkt woensdag wederom uit de Staat van het Onderwijs. De Onderwijsinspectie luidt al jaren de noodklok over de kwaliteit van het onderwijs, maar van deze resultaten schrikken zelfs de inspecteurs. De formerende partijen lijken er geen oog voor te hebben. ,,De urgentie mag echt wel een stukje hoger.”
Deel bericht

Kabinet zet stevige aanpak voor beter onderwijs door

18.04.24
Met een aanpak om de basisvaardigheden bij leerlingen en studenten blijvend te verbeteren, structurele aandacht voor hun mentale welzijn en regionale samenwerking om het lerarentekort aan te pakken, blijft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap keihard werken aan beter onderwijs. Dat is...
Deel bericht

Hoe leer je differentiëren?

17.04.24
Differentiëren geldt als een van de lastigste kneepjes van het vak. Een reviewstudie maakt duidelijk met welke aanpak (aanstaande) leraren deze vaardigheid het beste onder de knie kunnen krijgen.
Deel bericht
(Advertentie)
(Advertentie)