Maandag 16 maart 2015 om 13.30 uur is de feestelijke première van de film "Muziek Leert" in theater Avenue in Breda. In de film van Visio Onderwijs Breda staan de methodes Beleven in Muziek (BiM) en de Liedjeskist centraal.
Voor goede diagnostiek en zorg aan kwetsbare kinderen van nul tot zeven jaar met een (dreigende) ontwikkelingsachterstand, die wordt veroorzaakt door een beperking, gedragsproblemen en/of een chronische ziekte zijn er netwerken voor integrale vroeghulp.
Wat is de meerwaarde van het inzetten van iPads in onderwijs aan kinderen met doofblindheid? Wat heb je eraan als je (bijna) niets ziet of hoort? Een bezoek aan de alledaagse praktijk van het onderwijs bij Kentalis Rafaël in Sint-Michielsgestel geeft helderheid.
Een groot deel van de schoolverlaters uit het voortgezet speciaal onderwijs stroomt door naar vervolgonderwijs, vaak mbo, of naar een baan. Dat blijkt uit een rapportage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De meeste leerlingen die les krijgen op een school voor voortgezet speciaal onderwijs, belanden daarna in de Wajong. Zeker 48% is helemaal afhankelijk van die uitkering voor jonge gehandicapten.
De Onderwijsinspectie houdt op dit moment 40 schoolbesturen in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs verscherpt in de gaten vanwege financiële problemen, aldus nieuwe gegevens die de inspectie heeft verstrekt.
Afgelopen schooljaar volgden 70.000 basisschoolleerlingen speciaal onderwijs. Ruim 38.000 van hen gingen naar het speciaal basisonderwijs. Daar krijgen ze meer ondersteuning dan mogelijk is in het reguliere basisonderwijs.
70% van de leerlingen van Visio onderwijs is ambulant. Een aantal van hen werkt met een iPad met speciale apps voor slechtzienden, bijvoorbeeld een rekenapp die vragen en antwoorden uitspreekt.
Er komen geen uniforme voorwaarden voor de toelating van leerlingen tot cluster 1- en 2-scholen, aldus staatssecretaris Dekker. Hij wijst erop dat met de invoering van passend onderwijs de wettelijk vastgelegde indicatiecriteria komen te vervallen. De verantwoordelijkheid voor toelating komt bij de instellingen te liggen.
De cluster 1 school Visio Onderwijs heeft een paar jaar geleden het concept 'Leren leren' ingevoerd. 'Leren leren' heeft als doel de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de leerlingen, die meervoudig beperkt zijn, te vergroten.
Proloquo4Text is een op tekst gebaseerde communicatie-app voor personen die niet of moeilijk kunnen spreken. Met een aanpasbaar scherm kan de gebruiker op eenvoudige wijze tekst uit laten spreken door een natuurlijk klinkende computerstem naar keuze. Het typewerk kan beperkt worden doordat je eerder getypte woorden en zinnen kunt hergebruiken.
Met HEARE kan men buiten de gebaande paden een route uitzetten die puur te volgen is op het gehoor. Door de HeareApp is het voor blinden voor het eerst goed mogelijk, zelfstandig een natuurwandeling te maken.
Op woensdag 4 september a.s. organiseert Bartiméus in Dordrecht een inloopdag over het gebruik van de iPhone en iPad. Iedereen met een visuele beperking kan zich laten informeren en adviseren door professionals van Bartiméus, specialist in leven met een visuele beperking.
Tijdens de IPON (ICT Platform Onderwijs Nederland) op 10 april 2013 werd de Gewoon Speciaal Award uitgereikt. Alle inzendingen werden beoordeeld op de componenten innovativiteit, gebruik, originaliteit, ontwerp, toegankelijkheid en prijs. De winnaar: VIP Agenda, een agenda voor de iPhone die bijzonder handig is voor visueel beperkte scholieren.
De conferentie Gewoon Speciaal laat de laatste ontwikkelingen zien op het gebied van passend onderwijs en ict. Vorig jaar ontving de Stichting Op Maat Eduware uit handen van de jury de IPON award 2012 in de categorie Gewoon-Speciaal.