Kinderen leren fietsen zonder wieltjes, tot tien tellen, zwemmen, vriendjes en ruzie maken en nog veel meer. Maar kinderen ontwikkelen zich niet alleen motorisch, cognitief en sociaal-emotioneel, zij vormen ook hun eigen ‘kijk op de wereld’. Tijdens acht basisschooljaren
ontwikkelen kinderen voor een belangrijk deel hun persoonlijkheid, hun eigen identiteit.
Levensbeschouwing is niet hetzelfde als godsdienst. Ook zonder een religieuze context ontwikkelt iedereen op deze manier een levensbeschouwing in wisselwerking met anderen en de wereld om hen heen. Levensbeschouwing is het bezig zijn met betekenisgeving. De vraag die Kleur op school aan kinderen stelt tijdens het levensbeschouwelijk gesprek is dan ook: Wat betekent iets voor jou?
De menselijke maat
Kleur is voor elke school die aandacht wil besteden aan levensbeschouwing, sociaal-emotionele vaardigheden en burgerschap. Kleur op school is een complete methode levensbeschouwing voor de brede groep basisscholen die aandacht wil besteden aan de kleurrijkheid van de wereld om ons heen.
Kleur op school biedt ruimte voor de persoonsvorming van de leerling en brengt de ‘menselijke maat’ in het onderwijs. Of misschien moeten we het wel de ‘kindermaat’ terug in het onderwijs noemen.
Je eigen levensverhaal
Iedereen ontwikkelt zijn eigen ‘levensverhaal’ of ‘betekenisverhaal’. Alle nieuwe ervaringen krijgen een plek in je levensverhaal, worden in een ‘zinvol’ verband geplaatst. Je levensverhaal is een soort bril, je vertelt in je levensverhaal hoe je tegen je leven aankijkt. Hoe iets betekenis krijgt in je verhaal hangt af van de bagage die je al hebt meegekregen en meegemaakt. Van je eigen levensverhaal dus. De betekenisgeving, het eigen betekenisverhaal van het kind, staat bij Kleur op school centraal.
Delen van betekenissen
In de maatschappij en ook in de school is het delen van betekenissen belangrijk. Als je ervaart én erkent dat betekenissen verschillend zijn, en je elkaars ‘betekenisgeving’ probeert te begrijpen, kun je er meer respect voor opbrengen. De uitwisseling van betekenissen vindt plaats in ontmoeting en dialoog.
De betekenis die een ander geeft kan jou weer inspireren, een spiegel voorhouden, in ieder geval: beïnvloeden.
Kleur op school verbindt
Kleur op school verbindt kinderen met elkaar, passend bij de culturele en religieuze diversiteit in school en samenleving. Kleur vult bestaande methodes op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling prima aan, maar kan ook zeker zelfstandig gebruikt worden voor verbetering van klasse- en schoolklimaat. Kleur op school werkt vanuit de belevingswereld van kinderen en verbindt verstand, gevoel en verbeelding door het ontwikkelen van levens beschouwelijke vaardigheden.
Jaargang 7 start met Natuurlijk?!
De Kinderboekenweek draait dit jaar om natuur, wetenschap en techniek. Dit wordt zo omschreven: “Op onderzoek uitgaan en te weten willen komen hoe de wereld in elkaar zit is een natuurlijke drijfveer van kinderen. Antwoord op de vraag waarom iets zo is of hoe iets werkt kunnen zij aan den lijve ondervinden, maar óók door er boeken over te lezen.” En ook door er met Kleur op school vanuit een levensbeschouwelijke en filosofische bril naar te kijken en er mooie verhalen over te horen! Daarbij ligt de focus voor deze lessen vooral op de natuur. Dat sluit dan weer mooi aan bij dierendag op 4 oktober, tevens de sterfdag van Franciscus.
In het kort:
- wat is natuur(lijk) of niet natuur(lijk)?
- filosoferen over mens en natuur
- verhalen over het ontstaan van het leven op aarde
- wat doe jij voor de natuur?