Initiatief Concertgebouw geeft nieuwe impuls aan muzieklessen in de klas

23.09.14

Het Koninklijk Concertgebouw heeft de partners en fondsen gevonden om het muziekonderwijs op de basisschool in Nederland een impuls te geven. Op initiatief van de Amsterdamse concertzaal start uitgever Blink Educatie met de ontwikkeling van een Digitale Leerlijn Muziek (DLM) voor groep 1 tot en met 8.

Met deze vernieuwende lesmethode kunnen leerkrachten én leerlingen vanaf 1 januari 2016 op een eigentijdse wijze met muziek aan de slag. De ontwikkeling van de leerlijn is mogelijk dankzij de steun van zes toonaangevende fondsen. Ook internationaal is er belangstelling voor het initiatief.

Onderzoek door Motivaction heeft aangetoond dat er bij de basisscholen een grote behoefte bestaat aan eigentijdse leermiddelen voor het vak muziek. Dit vindt zijn oorzaak in het niet beschikbaar zijn van eigentijdse leermiddelen, verzwaarde eisen op het gebied van taal en rekenen en een afname van het aantal vakleerkrachten. De DLM beoogt een belangrijke stimulans te zijn voor het muziekonderwijs waarbij ook lokale muziekscholen, podia, orkesten/ensembles en kunstinstellingen als partners aanhaken.

DLM kenmerkt zich o.a. door een volledig digitale lesomgeving met:
· ultiem gebruiksgemak voor de leerkracht
· een muzikale ontdekkingsreis voor leerling én leerkracht, voor het hele muzikale spectrum (waar onder klassiek, pop, jazz & wereldmuziek)
· ondersteunende leerlijnen sociaal-emotionele ontwikkeling en beweging/dans

Blink Educatie focust op het uitgeven van vernieuwende digitale lesmethodes waarin het kind centraal staat, lessen tot onvergetelijke ervaringen worden en leerkrachten ondersteuning krijgen. De DLM maakt het mogelijk om leerlingen gedurende 8 aaneengesloten jaren weer wekelijks muziekles te geven.

Het programma wordt vanaf januari 2016 gedurende een half jaar gratis aangeboden aan alle 7.100 Nederlandse basisscholen met in totaal 1.2 miljoen leerlingen. Daarna kunnen de scholen besluiten tegen een geringe vergoeding de leerlijn structureel te gaan gebruiken.

Particuliere financiering
De DLM wordt geheel gefinancierd door private fondsen waar onder het Gieskes-Strijbis Fonds, VSBfonds, SNS REAAL Fonds, VandenEnde Foundation, De Freek en Hella de Jonge Stichting en het Prins Bernhard Cultuurfonds, naast het eigen Concertgebouw Fonds en Blink Educatie. Met de ontwikkeling en distributie is in deze fase in totaal 1.850.000 Euro gemoeid.

Advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek heeft belangeloos geadviseerd bij de totstandkoming van de samenwerking tussen Het Concertgebouw en Blink Educatie. De Brauw heeft de overeenkomst opgesteld en geadviseerd ten aanzien van het traject van gunning en de samenwerkingsovereenkomst.

Simon Reinink, algemeen directeur van Het Concertgebouw: “Wij dragen muziekonderwijs een warm hart toe, vandaar dat we dit voor ons ongebruikelijke initiatief hebben genomen. Wij zijn heel blij dat de fondsen en Blink zo enthousiast op ons voorstel reageerden. Hiermee kunnen wij samen het verschil maken en leerlingen de rijkdom van muziek laten beleven. Nu en in de toekomst.”

Jorien Castelein, directeur Blink Educatie:
“Digitalisering biedt grote mogelijkheden, juist voor muziekonderwijs. Via een digibord en tablet kun je muziek en de meest bijzondere musici letterlijk in de klas brengen. We zoeken daarbij voortdurend verbinding met allerlei prachtige initiatieven die er al zijn. Samen muziekonderwijs in Nederland naar het allerhoogste internationale niveau tillen. Dat is ons doel.”
Deel bericht
(advertentie)

Heliomare zet apps in voor thuiszitters

10.07.20
Heliomare, een stichting voor speciaal onderwijs, ziet veel mogelijkheden in apps die jongeren helpen om zich te concentreren of beter te functioneren met bijvoorbeeld een angststoornis. Zo komt voor sommige thuiszitters het schoolgaan weer in beeld.
Deel bericht

De app Grow It helpt jongeren in coronatijd

12.05.20
Tilburg University en Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis lanceren een app die jongeren van 12 tot 25 jaar steunt tijdens de coronacrisis.
Deel bericht

Laptops en tablets voor onderwijs op afstand

06.04.20
Veel scholen hebben extra laptops of tablets nodig nu leerlingen onderwijs op afstand volgen. SIVON is samen met andere partijen een nieuw initiatief gestart om de vraag van scholen en het aanbod van bedrijven samen te brengen. Heeft u laptops of tablets nodig? Aanmelden kan tot 8 april 2020, 12.00 uur.
Deel bericht

Aanvraag extra devices voor onderwijs op afstand geopend

25.03.20
Voor sommige leerlingen is onderwijs op afstand niet mogelijk. Bijvoorbeeld omdat zij thuis geen device tot hun beschikking hebben. Afgelopen week maakte minister Slob bekend dat hij 2,5 miljoen euro beschikbaar stelt voor de aanschaf van devices.
Deel bericht

Netflixen? Helaas, het huiswerkpakket komt

17.03.20
Vol plichtsbesef en met groot enthousiasme storten scholen zich op hun taak: onderwijs bieden. Nu dat tot en met 6 april niet op school mag, gebeurt dat online en met huiswerkpakketten.
Deel bericht

Scholen nauwelijks voorbereid op onderwijs op afstand

16.03.20
Het kabinet neemt opnieuw drastische maatregelen om de verspreiding van het corinavirus in te dammen. Scholen, horeca en sportclubs moeten tot 6 april (gedeeltelijk) dicht. Maar de scholen hebben een probleem: hoe digitaal ze ook zijn, onderwijs op afstand kunnen ze vaak niet aanbieden.
Deel bericht

Het onderwijs digitaliseert, maar einde van het fysieke boek is nog niet in zicht

10.02.20
De tijd van de loodzware boekenpakketten voor het voortgezet onderwijs is geweest. En dus moet schoolboekengigant de bakens verzetten. ‘We willen een educatieve dienstverlener worden’, zegt interim-directeur Natascha van Nieuwenburg.
Deel bericht

Blog | De enige trend op IPON 2020

08.02.20
Erg veel nieuws was er niet onder de zon op IPON 2020. Dat is niet erg. De stormachtige jaren zijn voorbij. Het is niet alle dagen feest. De enige werkelijke trend die ik er kon ontdekken beviel zeer. Het was de aanwezigheid van veel expresso-machines bij de standhouders. Gratis cappucc...
Deel bericht

Nu ook online sommen genereren met de webtool Sommenmaker.nl

26.11.19
De populaire webtool Sommenmaker.nl, waarmee leerkrachten rekenwerkbladen samenstellen, is uitgebreid met de mogelijkheid om sommen te genereren die online gemaakt kunnen worden.
Deel bericht

LessonUp krijgt 350.000 euro kapitaalinjectie van Peak Capital

13.11.19
Peak Capital investeert 350.000 euro in de Haagse startup LessonUp, het grootste online onderwijsplatform van Nederland dat door duizenden leraren in het Basis- en Voortgezet Onderwijs dagelijks wordt gebruikt om digitaal les te geven.
Deel bericht

App leert kinderen al springend te rekenen en gaat ‘bewegingsarmoede’ tegen

11.06.19
Jumping jacks doen tijdens het rekenen. Dat lijkt twee Zoetermeerse neven de oplossing voor de oprukkende zitcultuur onder kinderen. Met een app voor scholen, waarbij kinderen al bewegend leren, hopen ze de ‘bewegingsarmoede’ een halt toe te roepen. ,,Bovendien is het veel beter voor de concentratie dan alleen stilzitten.’’
Deel bericht

Blind door je beeldscherm?

02.06.19
Steeds meer kinderen en jongeren zijn bijziend. Een deel van hen loopt risico om op latere leeftijd slechtziend of zelfs blind te worden. In tegenstelling tot wat velen denken, zijn beeldschermen niet de grootste boosdoener. Maar wat dan wel? NEMO Kennislink zocht het uit.
Deel bericht

Blog | Hoe Facebooks aanpak van gepersonaliseerd leren leidt tot een contra-revolutie

25.04.19
Summit Learning is een programma voor gepersonaliseerd leren dat is gefinancierd door Facebook. Het programma kan gratis worden gebruikt door scholen, en is daarom met name aantrekkelijk voor armere, publiek gefinancierde, scholen in de VS. In Kansas heeft het programma tot ee...
Deel bericht

Bingewatchen komt steeds vaker voor onder jonge kinderen

05.04.19
Een review van 7 jaar Iene Miene Media-onderzoek laat zien dat kinderen van 0 tot en met 6 jaar hun dagelijkse schermtijd van met een kwartier uitgebreid hebben en schermen steeds vaker in hun eentje gebruiken. Het bericht Bingewatchen komt steeds vaker voor onder jonge kinderen verscheen eerst op ...
Deel bericht

Jonge kinderen worden steeds vaker alleen gelaten met tablet en smartphone

29.03.19
Jonge kinderen van 0 tot en met 6 jaar zijn meer tijd gaan besteden aan media en daarbij gebruiken ze media steeds vaker alleen. Ouders maken zich zorgen over de online veiligheid en hoe ze het mediagebruik van hun kind in de hand kunnen houden. Dit blijkt uit een review van zeven jaar Iene Miene Media-onderzoek die bij de start van de Media Ukkie Dagen 2019 is gepresenteerd.
Deel bericht

HoeZoMediawijs.nl: nieuwe jeugdwebsite over mediawijsheid gelanceerd

10.12.18
Mediawijzer.net lanceert HoeZoMediawijs.nl, een website waarop kinderen vanaf 10 jaar aan de slag kunnen met mediawijze thema’s. De website biedt gevalideerde informatie, educatieve filmpjes en doe-opdrachten. De website is zo ingericht dat kinderen en jongeren zelfstandig kunnen werken, zowel th...
Deel bericht

YouTube Kids begin 2019 in Nederland beschikbaar

03.12.18
"YouTube Kids komt begin 2019 naar Nederland", meldt een Nederlandse woordvoerder van Google. De kindvriendelijke versie van YouTube verscheen in 2015 in de eerste landen en is te downloaden als app voor Android en iOS. Momenteel is YouTube Kids in 44 landen beschikbaar.
Deel bericht

De kleuter en zijn tablet: weer een stapje wijzer!

15.11.18
Studenten van de Universiteit Leiden onderzochten het mediagebruik van kleuters. Hoeveel uur per dag gebruiken kleuters digitale media? En wat is de invloed op schoolse vaardigheden? In dit artikel lees je de eerste resultaten.
Deel bericht

‘Luqo Spellenreeks’ wint Gouden Guppy 2018

25.10.18
Tijdens de Cinekid Media Awards 2018 op woensdag 24 oktober is de Gouden Guppy uitgereikt aan Luqo voor de Luqo Spellenreeks. Een spellenplatform dat de digitale wereld verbindt met de fysieke belevingswereld van het kind. Lees meer over de Gouden Guppy en de eervolle vermeldingen.
Deel bericht

Wie betaalt de verplichte tablet of laptop?

04.10.18
Steeds meer middelbare scholen stellen laptops of tablets verplicht. Tot schrik van veel ouders, die plots een fikse rekening op de deurmat zien. Middelbare scholen mogen ouders niet verplichten om digitale leermiddelen te betalen. Ze kunnen enkel om een vrijwillige bijdrage vragen. Het probleem is dat veel ouders dit niet weten en dus denken dat ze de laptops en tablets móeten betalen.
Deel bericht
(Advertentie)
(Advertentie)