Stichting OBO biedt leerlingen met dyslexie eerlijke kans

30.05.15

Het maximaal ontwikkelen van het talent van haar circa 3000 leerlingen staat centraal bij het West-Brabantse schoolbestuur OBO, met zeventien scholen in de gemeente Roosendaal, Moerdijk, Drimmelen, Rucphen en Halderberge.

Om ook leerlingen met dyslexie een eerlijke kans te bieden, introduceert zij als eerste schoolbestuur in West-Brabant op al haar scholen de dyslexiesoftware Kurzweil 3000.

Veelzijdig computerprogramma
‘Het vlaggenschip onder de dyslexieprogramma’s,’ zo omschrijft initiatiefneemster Ciska Knoops van Stichting OBO (Openbaar Basisonderwijs West-Brabant) computerprogramma Kurzweil. Ciska is leerkracht en dyslexiedeskundige op OBO-school De Klimroos in Roosendaal. Zij raakte enthousiast over Kurzweil toen zij voor haar dyslectische leerlingen een geschikt programma zocht. ‘Vanwege de vele mogelijkheden,’ legt Ciska uit, ‘en omdat het gebruiksvriendelijk is en nog steeds verder wordt ontwikkeld. Bovendien is het geschikt voor voortgezet en hoger onderwijs.’

Trotse leerlingen
‘Leerlingen zijn trots op hun vooruitgang,’ antwoordt Ciska op de vraag wat zij vooral ziet bij de leerlingen die Kurzweil gebruiken. Ze worden zelfstandiger en hun zelfvertrouwen krijgt een boost. Hadden zij voorheen meer tijd nodig voor hun lesstof dan klasgenoten zonder leesproblemen, nu is dat niet meer het geval. Dat beaamt Lars, leerling van OBS De Windhoek in Terheijden, een van de eerste OBO-scholen die met de software werkt. ‘Het is fijn werken, want het gaat sneller,’ vertelt Lars. Hij legt uit: ‘Je kunt er een tekst mee schrijven en als je de spatie indrukt dan leest het de tekst voor.’

Succesvolle implementatie
De directie van OBO zag de mogelijkheden van het programma en besloot het in te voeren op al haar scholen. Een hele onderneming, want de ICT-infrastructuur moet aan de laatste eisen voldoen en alle lesstof moet digitaal beschikbaar worden gemaakt. De implementatie verloopt voorspoedig, dankzij de deskundigheid van de stuurgroep, de samenwerking met de specialisten van Lexima en de inzet van ouders die bereid zijn lesmateriaal te scannen en bewerken. Op acht OBO-scholen wordt momenteel met Kurzweil gewerkt.

Enthousiaste ouders
De betrokkenheid en hulp van ouders is van groot waarde. ‘Van OBO hebben wij veel informatie via e-mail ontvangen en er is een informatieavond geweest,’ legt Nimrita, de moeder van Lars, uit. Zij is, net als haar echtgenoot Bas, heel tevreden. ‘De veranderingen die wij bij Lars zien, zijn voornamelijk in het zelfvertrouwen,’ vertelt Nimrita. Ze vervolgt: ‘Ik herinner me dat hij een paar maanden geleden thuiskwam en heel enthousiast zei: “mam ik heb een toets gemaakt vandaag.” Ik kan me niet herinneren dat hij daar ooit zelf over begon of vrolijk over was. Wij vroegen waarom hij daar zo blij over was. En toen vertelde hij dat hij dat met Kurzweil had gedaan en dat hij dat heel fijn vond.’

Op school èn thuis
Sinds een paar maanden kunnen OBO-leerlingen die op school met Kurzweil werken, dat ook thuis doen om huiswerk te maken of te lezen. Uniek is dat OBO de dyslexiesoftware voor thuisgebruik kosteloos aanbiedt. Ouders hoeven dus geen dure investering te doen. Met ingang van het nieuwe schooljaar zullen alle zeventien OBO-scholen werken met het programma. Trots concludeert initiatiefneemster Ciska: ‘OBO is een dyslexievriendelijk bestuur met dyslexievriendelijke scholen. Passend onderwijs voor alle leerlingen, ook de dyslectische leerlingen!’
Deel bericht
(advertentie)

Rekenen wordt minder, taal gaat niet vooruit

06.01.18
Rekenen en taal zijn basisvakken, vindt de overheid, ook in het computertijdperk. Maar Nederlandse kinderen rekenen steeds slechter en het percentage dyslectici is te hoog.
Deel bericht

Dyslexie is een hype

05.12.17
Kees Vernooy, prikte tijdens zijn lezing op de iPabo in Amsterdam een aantal hardnekkige mythes door rondom dyslexie en leesvaardigheid van kinderen door. De lector leesvaardigheid aan de Hogeschool Edith Stein hamerde er bij de aanstormende docenten op dat tijd vrijmaken voor kinderen met een leesachterstand ongelooflijk belangrijk is. Ook voor kinderen met dyslexie.
Deel bericht

Geen standaard dyslexietest voor brugklasser

07.11.17
Is het nodig om alle brugklassers standaard te screenen op dyslexie? Scholen voor voortgezet onderwijs krijgen hun twijfels.
Deel bericht

600.000 Vlaamse leerlingen met dyslexie krijgen voorleessoftware

13.10.17
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits investeert bijna 900.000 euro in voorleessoftware voor scholen. Op die manier kunnen alle 60.000 leerlingen met dyslexie het hulpmiddel gebruiken. Nu heeft maar een kwart toegang tot de software.
Deel bericht

Docent: ‘Het gaat ons niet om de etiketjes, maar om de juiste begeleiding en hulp’

16.08.17
Van ouders tot leraren tot kindercoaches. Uit alle hoeken hebben we reacties gekregen op ons artikel ‘diagnosticering door pseudo-deskundigen’. In dat verhaal kwamen deskundigen aan het woord die zich zorgen maken over de vele (verkeerde of ongegronde) diagnoses die worden gegeven aan kinderen.
Deel bericht

Bussemaker hekelt verschillende diagnoses door sociale afkomst

08.07.17
Kinderen uit welvarende milieus krijgen vaker een dyslexieverklaring, dan kinderen uit minder kapitaalkrachtige gezinnen. Ook maakt het wat uit of Nederlands je eerste taal is: dyslexie wordt dan vaker vastgesteld.
Deel bericht

'Leerling uit welvarend milieu heeft vaker dyslexieverklaring'

08.07.17
Een leerling uit een welvarend milieu krijgt mogelijk vaker een dyslexieverklaring dan een kind uit een armer gezin of met een migrantenachtergrond. Dat beeld rijst op uit een onderzoek naar de vraag waarom een groeiend aantal kinderen de diagnose dyslexie krijgt. Mensen met dyslexie hebben moeite met lezen en schrijven.
Deel bericht

Amsterdam start onderzoek naar doorverwijzing bij dyslexie

25.06.17
Uit onderzoek blijkt dat er grote verschillen zijn tussen scholen in het doorverwijzen naar dyslexiezorg en dat kinderen met een migratieachtergrond veel minder vaak de diagnose dyslexie krijgen dan kinderen zonder migratieachtergrond. De gemeente Amsterdam gaat onderzoeken wat daarvan de redenen zijn.
Deel bericht

Migrantenkind krijgt zelden diagnose dyslexie

16.06.17
Kinderen met een migratieachtergrond in Amsterdam krijgen zelden de diagnose dyslexie, Nederlandse kinderen juist opvallend veel.
Deel bericht

Bijna helft leerlingen met dyslexie werkt zonder hulpmiddelen

09.06.17
Bijna de helft van de basisschoolleerlingen met dyslexie werkt zonder dyslexie-hulpmiddel. Ook als dit middel is voorgeschreven door hun behandelaar. Dit blijkt uit een peiling van Balans.
Deel bericht

‘Méér meldingen dyslectische examenkandidaten’

24.05.17
Het aantal elektronische meldingen van leerlingen die op afwijkende wijze examen mogen doen vanwege dyslexie is tussen 2011 en 2015 toegenomen. In vijf jaar tijd steeg dit aantal van 15.492 naar 20.544.
Deel bericht

Waar vind je aangepaste oefenexamens?

18.04.17
Zit je in het (voor)laatste jaar van het vmbo, havo of vwo? Dan wordt het tijd om je voor te bereiden op je examens. Als je een leesbeperking hebt, vraagt dat extra voorbereiding.
Deel bericht

Het jonge brein kan nog alle kanten op

19.03.17
Grootschalig onderzoek naar de hersenontwikkeling van kinderen kan etiketten als 'autisme' en 'dyslexie' verfijnen. Zo'n onderzoek loopt nu in Utrecht, als de proefkonijntjes niet in slaap sukkelen.
Deel bericht

Dé remedie tegen dyslexie: veel lezen

03.03.17
Kinderen in de Hoeksche Waard die slecht lezen, krijgen sinds de zomer extra leesles. Veel van die kinderen blijken dan niet dyslectisch te zijn.
Deel bericht

Loket in de Betuwe dyslexie stopt wildgroei verklaringen

28.02.17
Zes gemeenten in de Betuwe hebben vorig jaar tonnen bespaard door de afgifte van verklaringen voor dyslexie anders te organiseren. Daardoor kregen fors minder kinderen dan de jaren ervoor de diagnose ernstige leesblindheid.
Deel bericht

Dyslexie bestaat niet op het Eurocollege

25.02.17
Discipline, structuur, hiërarchie en open vragen, daar draait het om op het EuroCollege in Rotterdam en Amsterdam. Onder die omstandigheden verdwijnen leesproblemen als sneeuw voor de zon, zegt directeur Edu van de Walle.
Deel bericht

Kamer en Dekker staan achter Richtlijn dyslexie

23.02.17
Alle leden van de Vaste Kamercommissie onderwijs hebben in het Algemeen Overleg van 22 februari aangedrongen op betere afspraken over de verstrekking van dyslexieverklaringen. Het ligt in de verwachting dat staatssecretaris Dekker hierover het gesprek aangaat met het Nederlands Kwaliteitsinstituut D...
Deel bericht

'Dyslexie schuld van onderwijs? Volstrekte onzin'

17.02.17
Volgens het Algemeen Dagblad geven drie hoogleraren het onderwijs de schuld van het hoge aantal kinderen met dyslexie. Twee van hen, van wie één geen hoogleraar blijkt te zijn, ontkennen deze conclusie te hebben getrokken. Is het onderwijs echt de schuldige?
Deel bericht

Dyslexie bestaat, maar slecht leesonderwijs ook

16.02.17
Niet alle dyslexie wordt veroorzaakt door slecht onderwijs maar de plotselinge groei van dyslexie heeft er wel mee te maken, schrijft Aryan van der Leij.
Deel bericht

NRC checkt: ‘Op sommige scholen is 30 procent dyslectisch’

16.02.17
Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs, kopte Algemeen Dagblad vorige week. Drie hoogleraren stelden, net als vorig jaar in NRC, dat steeds meer kinderen ten onrechte het label dyslexie en dyscalculie krijgen.
Deel bericht
(Advertentie)
(Advertentie)