Het is slecht gesteld met de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren. Tegelijkertijd zijn jongeren de afgelopen vijf jaar meer boeken gaan lezen. Hoe staat het met de ontlezing in Nederland?
Basisscholen in Nederland zijn zich zeer bewust van het belang van het bevorderen van de digitale geletterdheid van hun leerlingen en hun taak als school daarin. Ze doen er dan ook al veel aan, maar ze doen dat nog niet altijd op basis van een gezamenlijke visie op bestuurs- of schoolniveau en volge...
Sinds 1 januari 2024 geldt een nieuwe landelijke richtlijn in het voortgezet onderwijs voor smartphones en andere devices in de les. Vanaf het schooljaar 2024/2025 geldt de afspraak ook voor het primair onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs.
Het Europees Parlement heeft woensdagmiddag met een grote meerderheid de AI-wet aangenomen. De wet moet de opkomst van kunstmatige intelligentie in Europa beteugelen, zonder innovatie in de weg te zitten.
De meeste docenten hebben een aantal werkvormen en strategieën die ze met regelmaat inzetten. Zo komen de timer en denken-delen-uitwisselen wekelijks terug in mijn lessen. Ik had me echter nooit afgevraagd waarom ze werken. Wáárom gaan leerlingen juist bij deze activiteiten meteen aan de slag of blijven ze nieuwsgierig?
In de rechtbank in Breda mag Gianni de W. (25) uit Etten-Leur deze dinsdag uitleggen hoe hij honderden meisje afperste met naaktfoto’s en -video’s. Op de eerste ochtend blijkt al dat Gianni een gespleten persoonlijkheid had.
Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Naast dat de schermtijd in gezinnen drastisch zal moeten verminderen, geven de onderzoekers ook tips hoe je toch de tv aan kan zetten zonder dat de ontwikkeling van je kind eronder hoeft te lijden.
Veel scholen zijn in de afgelopen jaren aan de slag gegaan met burgerschap en digitale geletterdheid. Maar er waren nog geen kerndoelen. En daardoor was het niet duidelijk wat leerlingen hiervoor moeten leren. Daarom is het zo belangrijk dat er ook voor deze leergebieden kerndoelen komen [...]
Het ministerie van OCW heeft officieel bekendgemaakt dat 32 pilot-aanvragen in het kader van de regeling Impuls Open Leermateriaal zijn toegekend. Met de 25 pilots die al lopen binnen het programma komt het totaal aantal pilots op 57. Opvallend is dat de pilots erg divers zijn in samenstelling en thema, zo zijn er initiatieven die zich bezig gaan houden met wereldburgerschap, AI, bewegingsonderwijs en de basisvaardigheden.
Er is nog niet veel lesmateriaal over AI, terwijl digitale geletterdheid een bouwsteen in het nieuwe curriculum van het Nederlandse basisonderwijs is. Om dit gat te vullen ontwikkelde Het Klokhuis een lespakket bij deze serie. Het lespakket werd ontwikkeld in samenspraak met leerkrachten van diverse groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs.
In New Jersey krijgen medische studenten in 2025 les via een door AI aangedreven, chirurgisch trainingsprogramma. De AI-tool houdt constant zicht op de handelingen van de studenten en geeft tegelijkertijd ook feedback en instructie. De AI-leraar wordt ontwikkeld door universitair hoofddocent Usman Roshan van de afdeling Data Science van het Ying Wu College of Computing aan het New Jersey Institute of Technology samen met [...]
Sophie Hermans bouwt mee aan wat een van de grootste uitvindingen van deze eeuw zou kunnen worden: het quantuminternet. "Dit gaat een enorme impact hebben op de hele maatschappij."
Nederlandse overheden, zogenoemde "vitale" bedrijven, scholen en in mindere mate zorginstellingen besteden hun maildiensten op grote schaal uit aan Amerikaanse bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS naar het cloudgebruik van ruim 20.000 bedrijven, organisaties en overheden.
Zowel ouders als beroepskrachten hebben veel vragen over het mediagebruik van kinderen. Om professionals die werken met ouders te ondersteunen bij het mediawijs maken van kinderen ontwikkelde het Nederlands Jeugdinstituut de Toolbox Mediaopvoeding.
Oktober is de Maand van de Geschiedenis, het grootste geschiedenisevenement van Nederland. Onder het motto ‘Ontdek gisteren, begrijp vandaag’ willen we geschiedenis zo veel mogelijk onder de aandacht brengen bij het grote publiek. Met het thema ‘Echt nep’ plaatsen we dit jaar zaken als propaganda, beeldvorming, nepnieuws en misleiding in historisch perspectief.
Gevaar dreigt voor de zorg als een medicijnleverancier wordt gehackt. De energievoorziening kan in gevaar komen als cruciale software doelwit is van datagijzeling. De wereld moet waakzaam zijn, maar universitair docent cyberveiligheid Evgeni Moyakine maakt zich grote zorgen over het gebrek aan kennis.
ChatGPT is niet meer uit het academisch leven weg te denken. De RUG heeft daarom tien basisregels opgesteld om het gebruik van generatieve AI te reguleren.
Als groep 6 de klas inkomt, kijken de kinderen verwachtingsvol rond. Op het bord staat iets! Sarah loopt er meteen naartoe en begint na te denken. Ze haalt haar vriendinnen erbij en samen overleggen ze. Hun nieuwsgierigheid is geprikkeld en hun hersenen zijn geactiveerd.
80% van de vo-scholen voert al beleid dat in lijn is met de landelijke afspraken over het gebruik van mobiele telefoons in de klas, die sinds 1 januari van dit jaar officieel gelden. Van de scholen waar dit nog niet voor geldt, geeft 90% aan dat zij dit beleid het komende half jaar gaan realiseren. Dit blijkt uit de nulmeting die het Kohnstamm instituut afgelopen november heeft uitgevoerd rond dit thema.
Het smartphoneverbod in de klas is inmiddels alweer één maand oud. Zijn leerlingen er inmiddels aan gewend? Houden ze zich aan het verbod, of vinden ze het maar onzin? Vragen genoeg om terug te keren naar het Nuborgh College Veluvine in Nunspeet, waar Omroep Gelderland leerlingen eerder spraken over de invoer van het smartphoneverbod.