Algemeen

Letterprins helpt kinderen leren lezen

23.07.13

Half augustus verschijnt Letterprins, een leesgame in app-vorm waarmee jonge lezers spelenderwijs hun woordkennis en leesprestaties kunnen verbeteren. In de leesgame is kennis verwerkt uit diverse onderzoeken naar leren lezen, gedaan door taalkundigen van de Radboud Universiteit Nijmegen.

‘Een mooi voorbeeld van valorisatie en toepassing van kennis’, aldus dr. Esther Steenbeek-Planting, medeontwikkelaar van de leesgame. 'Het initiatief voor de leesgame komt van twee ouders. Lezen is belangrijk voor een kind om zich goed te kunnen ontwikkelen. En een van hun kinderen had moeite met leren lezen. Het devies is dan oefenen, oefenen, oefenen. Ze kregen vanuit school extra leeropdrachten mee zoals woordenrijtjes lezen. Ze belden mij op met een vraag die veel ouders hebben: Kan dit niet leuker? Kennis over hoe kinderen taal leren is een speerpunt van mijn afdeling. Samen zijn we dus op zoek gegaan naar een manier om die kennis te gebruiken in een leergame.’

Een gespecialiseerd bedrijf heeft de leesgame ontwikkeld en voorzien van aantrekkelijk visualisaties en animaties rondom de hoofdpersoon ‘Letterprins’. Samen met Letterprins gaat het kind op reis door samen te leren lezen. Het oefenen van woordjes is afgestemd op het leesniveau van het kind. Doet het kind het goed dan gaat het tempo omhoog.

Esther Steenbeek-Planting deed zelf promotieonderzoek naar leesfouten van beginnende lezers. Dat kinderen veel moeten oefenen staat vast. Maar welke woorden dan? Zij ontdekte dat zwakke lezers tot en met het niveau van eind groep 3 beter kunnen oefenen met woordjes die goed gaan. Pas daarna heeft het zin om te focussen op wat fout gaat. Deze kennis is in de leesgame verwerkt, evenals andere onderzoeksresultaten van de afgelopen jaren.
Het is de bedoeling dat het kind samen met een van de ouders of begeleiders oefent. Steenbeek-Planting: ‘In plaats van samen saaie woordrijtjes op te dreunen beleven ze avonturen met de Letterprins. Behalve dat ze beter gaan lezen is het ook nog eens goed voor de ouder-kindrelatie. Samen plezier beleven in elkaar successen versterkt de relatie. Uit onderzoek is gebleken dat dit de leerprestaties gunstig beïnvloedt.’

De onderzoekster benadrukt: ‘We hebben ervoor gekozen een game te ontwikkelen voor álle kinderen die leren lezen. Zo is de oefenstof ook geschikt voor kinderen die Nederlands leren als tweede taal. De game houdt zelf bij waar een kind extra oefening nodig heeft. De onderliggende computeralgoritmes zijn zo ingesteld dat daarmee de leesgame juist ook geschikt is voor kinderen met leesproblemen en dyslexie.’
Deel bericht
(advertentie)
(Advertentie)
(Advertentie)