Algemeen

Bureau ICE ontwikkelt eerste Eindtoets Engels primair onderwijs

20.10.15

Na unaniem besluit bij EP-Nuffic ligt de winst van de aanbesteding Eindtoets Engels primair onderwijs in handen van de aanbieder van toetsen en examinering Bureau ICE. In opdracht van het EP-Nuffic ontwikkelt Bureau ICE een adaptieve Eindtoets Engels die vanaf juni 2016 ingezet kan worden.

Middels deze eindtoets kunnen de uitstroomniveaus van leerlingen aan het eind van de basisschool gemeten worden om zo een effectieve doorstroom naar het voortgezet onderwijs te realiseren. Reden van deze aanbesteding ligt met name bij leerlingen uit het vroegtijdig vreemde talenonderwijs (vvto). Zij beschikken vaak over een hoger niveau Engels dan leerlingen uit het regulier basisonderwijs, maar volgen hetzelfde traject zodra ze samenkomen op het voortgezet onderwijs.

Bureau ICE ontwikkelt al ruim 25 jaar, in opdracht van diverse ministeries en het onderwijsveld, toetsen voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en hoger onderwijs en de inburgeringsexamens. Op basis van deze expertise heeft Bureau ICE deelgenomen aan een aanbesteding van het EP-Nuffic. Karen Heij, directeur Bureau ICE: “Door het resultaat van leerlingen vast te stellen doen we recht aan het harde werk van de leerlingen. We gebruiken hiervoor de niveaus van de Raad van Europa, zodat we een uitslag kunnen geven die gekoppeld is aan de externe schaal die ook in het voortgezet onderwijs herkend en erkend wordt. Zo kunnen we voor Engels werken aan een goede doorlopende leerlijn.”

Effectieve doorstroom voortgezet onderwijs
Door leerlingen in te zetten op hun eigen niveau op het voorgezet onderwijs, halen zij het beste uit zichzelf. Dit kunnen we realiseren door de inzet van een eindtoets. In de huidige situatie kan het zo zijn dat een leerling op het voortgezet onderwijs op een nulpunt begint, terwijl het niveau van de leerling hoger ligt. Dit is een veelvoorkomende situatie bij leerlingen uit het vvto. Uiteraard is dit gewoonweg zonde, maar werkt het ook demotiverend voor de leerling. De eindtoets kan ook in het reguliere basisonderwijs worden afgenomen, maar biedt dus vooral perspectieven voor leerlingen uit het vroegtijdig vreemde talenonderwijs.

Iedere leerling op eigen niveau
De Eindtoets Engels bevat een adaptief karakter. Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling. Leerlingen waarbij het niveau lager is, krijgen andere vragen aangeboden dan leerlingen die zich al verder hebben ontwikkeld op het gebied van Engels. Voor EP-Nuffic woog dit zwaar mee in de beoordeling: “De leerlingen worden niet méér getoetst dan nodig en de toetsitems geven een goede indicatie van het niveau van de leerling. De toets is daarnaast gebruiksvriendelijk en de resultaten kunnen zonder problemen worden geëxporteerd naar ESIS of Parnassys”, aldus Myrna Feuerstake EP-Nuffic.

In februari 2016 is het voor scholen mogelijk om kennis te maken met de vragen van de Eindtoets Engels middels deelname aan een pretest. Deze gegevens worden gebruikt om vanaf juni 2016 de officiële afname van de Eindtoets Engels aan te kunnen bieden.

Bijdrage aan het schooladvies
De Eindtoets Engels staat los van de verplichte Eindtoets in groep 8 gericht op Taal en Rekenen, waarvoor Bureau ICE de IEP Eindtoets heeft ontwikkeld. De Eindtoets Engels is niet verplicht, maar kan wel bijdragen aan het formuleren van het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Bij Bureau ICE is een kind meer dan taal en rekenen alleen. Daarom geeft de IEP Advieswijzer, af te nemen vooraf aan de Eindtoets Taal en Rekenen, ook een beeld van onder andere creativiteit, plannen en doorzettingsvermogen. Engels is hier een goede aanvulling op. Dit draagt immers ook bij aan het schoolsucces.

Over Bureau ICE: toetsdeskundige
Bureau ICE heeft ruim 25 jaar expertise op het gebied van methodeonafhankelijke toetsen voor het voortgezet onderwijs, het mbo, het hoger onderwijs en de inburgeringsexamens. Alle toetsen en examens worden ontwikkeld in samenwerking met deskundigen uit het veld en met de gebruikers.
Deel bericht
(advertentie)
(Advertentie)
(Advertentie)