Algemeen

Flitssamenwerking geeft topo-les extra dimensie

27.06.16

Een snel opgezette, online-uitwisseling met een school in Spanje maakt een topo-les heel speciaal, ondervond lerares Ellen Verweij van OBS Prins Willem Alexander. Leerlingen kregen direct antwoord van hun Spaanse leeftijdsgenoten op vragen over de hoofdstad van hun land en het klimaat. Internationaal samenwerken hoeft niet ingewikkeld te zijn, zo blijkt.

Groep 7/8 op OBS Prins Willem Alexander in Beusichem werkte onlangs aan het project Midden- en Zuid-Europa. Leerlingen leren onder andere welke landen en hoofdsteden bij het Iberisch schiereiland horen en welk klimaat er heerst. “Ik dacht meteen, waarom vragen we dat niet gewoon aan de kinderen zelf, in die landen? Dat maakt de les zo veel leuker. En zo krijgen de leerlingen ongemerkt veel extra’s mee”, legt lerares Ellen Verweij uit.
Verweij is goed bekend met het eTwinning-netwerk, het digitale platform waarmee leraren gemakkelijk contact kunnen leggen met collega’s in Europa. Op haar vorige school werkte ze aan verschillende projecten met collega’s uit onder andere Zweden, Spanje en Polen. Ze besloot eTwinning-live in te zetten voor de les over het Iberisch schiereiland en legde contact met een collega in Spanje, Elena Parra uit Ceuta. Via WhatsApp en e-mail organiseerden ze samen in korte tijd een virtuele uitwisseling.

Korte voorbereiding in het Engels
“Mijn Spaanse collega bereidde met haar leerlingen de les voor, door plaatsnamen in hun land en kennis over het klimaat te behandelen en alvast wat Engels te oefenen. Ik gaf mijn leerlingen een korte introductie over het Iberisch schiereiland. Daarna mochten ze zelf vragen bedenken in het Engels. Ze waren zo enthousiast! Door deze activiteit werden zij zich bewust van het doel van de Engelse les, namelijk leren communiceren met anderen. Hun nieuwsgierigheid werd geprikkeld. Ze wilden van alles weten: hoe ziet Spanje eruit? Hoe is het daar op school?” vertelt Verweij. Tijdens de les werd via het digibord contact met Spanje gelegd en zo konden de kinderen elkaar over en weer vragen stellen. “Even leek het mis te gaan toen er een stroomstoring in Spanje optrad. Maar gelukkig konden we het later snel weer oppakken,” zegt de enthousiaste leerkracht. “Dit soort dingen horen er nu eenmaal ook bij.”

Positieve effecten werken door
Verweij merkt dat de uitwisseling met Spanje een positief effect heeft gehad. Haar leerlingen zijn gemotiveerder om Engels te praten en werken beter in de les. Ze hoopt collega’s te enthousiasmeren om ook samen te werken met leraren in andere landen. “Samenwerking op deze manier hoeft niet veel tijd te kosten en het levert leerlingen veel inspiratie en kennis op. Ze vinden het leuk om met leeftijdsgenoten te praten, leren zich te uiten in een andere taal en verwerven kennis over andere landen en culturen.”

Tips voor een snelle eTwinning-les
Voor leraren die ook eens kort, maar krachtig internationaal willen samenwerken via eTwinning, heeft Verweij de volgende tips:
•Zoek contact met iemand waarmee je al eens hebt samengewerkt. De samenwerking verloopt dan gemakkelijker. Als je nieuw bent op eTwinning: probeer het een keer!
•Bedenk van tevoren goed welke leerdoelen je wilt behalen en wat de inhoud van de les moet zijn. Alles wat je verder toevoegt is bonus!
•Reflecteer na afloop met de leerlingen op de les, wat hebben zij geleerd? Wat is nog onduidelijk, of wat hebben zij niet goed begrepen?
•Reflecteer met je samenwerkingspartner: wat ging goed, wat zou je de volgende keer anders doen?

Meer informatie
Kijk hier naar de film [https://vimeo.com/169512746]waarin Ellen Verweij vertelt waarom zij internationale samenwerking belangrijk vindt.

Steeds meer leraren, meer dan 300.000 in Europa, vinden elkaar op het digitale platform eTwinning om internationaal samen te werken. www.etwinning.net is bedoeld voor het basis, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Via het platform doen leerlingen internationale ervaring op, ontwikkelen ze ict-vaardigheden én wordt verplichte lesstof op een inspirerende manier gegeven. eTwinning is een programma van EP-Nuffic, gefinancierd door de Europese Commissie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein Mennes, coördinator eTwinning Nederland of Carolien Nout, T 070 4260 260, of 06- 464 333 13
Deel bericht
(advertentie)
(Advertentie)
(Advertentie)